O2 v 1Q: Neomezené tarify zatím nesou pokles tržeb i zisku. Učí ale spotřebě dat

Tuzemský telekomunikační operátor O2, ovládaný skupinou PPF, zakončil první čtvrtletí roku s meziročním poklesem tržeb o bezmála desetinu a výsledku na úrovni OIBDA o bezmála šestinu. Klientskou bázi posiluje přechod na neomezené tarify a s tím spojený prudký růst užívání mobilních dat.

Operátor O2 zakončil první čtvrtletí roku 2014 s provozními výnosy 10,764 miliardy korun, což je meziročně méně o 9,6 procenta proti 11,902 miliardy korun před rokem. Provozní výnosy, očištěné o vliv snížení terminačních poplatků, bez přímého dopadu na provozní zisk, klesly meziročně o 6,5 %. Proti provozním výnosům snížil O2 meziročně provozní náklady o 6,2 % na 7,120 miliardy korun.

Finanční výsledek na úrovni OIBDA je za první čtvrtletí meziročně nižší o 15,9 % úrovní 3,447 miliardy korun proti 4,099 mld. Kč před rokem. OIBDA marže klesla meziročně o 2,4 procenta na 32,0 %. Objem volného cash flow, neobsahující poplatky za licence v rámci LTE aukce ČTÚ, meziročně klesl o 14,3 procenta, nižší dynamikou proti OIBDA. 

Plně srovnatelný provozní zisk OIBDA (OIBDA bez zahrnutí restrukturalizačních nákladů) poklesl meziročně o 14,7 %, zatímco plně srovnatelná OIBDA marže dosáhla v prvním kvartálu 35,3 %, meziročně o 2,1 procentního bodu méně. 

Konsolidovaný čistý zisk v 1Q14 klesl bez zahrnutí restrukturalizačních nákladů meziročně o 35,2 %. Celkový konsolidovaný čistý zisk dosáhl 558 milionů korun. To znamená meziroční pokles o bezmála 47 %.

Finanční i provozní úroveň zaostávají za tržními konsensy. Tržním očekáváním pro pokles tržeb bylo zhruba 8,5 % k úrovni 10,9 mld. Kč, pro OIBDA pokles o méně než 14 % k úrovni 3,5 mld. Kč. V prvním čtvrtletí loňského roku výnosy O2 dosáhly 11,93 miliardy korun při OIBDA 4,10 miliardy korun a čistém zisku 1,05 miliardy korun.

Méně předplacenek, růst tarifů

O2 se drží nad hranicí pěti milionů zákazníků. Ztenčuje se počet „předplacenkářů“, v prvním čtvrtletí o pět procent na 1,830 milionu z 1,927 milionu před rokem. Oproti tomu roste počet tarifních zákazníků a to o 3,7 % na 3,236 milionu z 3,121 milionu před rokem.

Celkový počet mobilních zákazníků dosáhl ke konci března počtu 5,065 milionu, což je meziročně o 0,3 % více. O2 tvrdí, že zákazníky, které operátor ztratil u předplacených karet, vyvážil růst u tarifů firmy či spolupracujících virtuálních operátorů. O2 má mezi virtuály tři silné karty: Bleskmobil, Tesco Mobile a Mobil od ČEZ. K těm na jaře přibyl Gorila Mobil. Díky této čtyřce O2 ovládá zhruba dvě třetiny (udává 65 %) trhu virtuálních operátorů.

Provozní výnosy mobilního segmentu operátora v ČR zaznamenaly v prvním kvartálu 2014 meziroční pokles o 16,7 % na 4 713 mil. Kč, což O2 přičítá poklesu terminačních poplatků a pokračujícím konkurenčním tlakům na trhu s voláním i SMS. Bez zahrnutí vlivu nižších terminačních poplatků by mobilní provozní výnosy poklesly o 13,3 %. Výnosy z mobilních datových služeb bez SMS (bez zahrnutí výnosů z CDMA) dosáhly 33,6 % meziročního růstu.

Průměrný měsíční výnos na zákazníka (ARPU) poklesl v 1Q14 meziročně o 16,6 % na 282 Kč, pod vlivem snížení mobilních terminačních poplatků a pokračujících cenových tlaků na trhu. „Po vyloučení vlivu nižších mobilních terminačních poplatků by pokles činil 12,8 %,“ uvádí O2. ARPU zákazníků smluvních služeb poklesl v 1Q14meziročně o 15,8 % na 379 Kč, zatímco u zákazníků předplacených služeb to bylo meziročně o 25,1 % méně na 114 Kč. 

Provozní výnosy v segmentu pevných linek v ČR klesly meziročně o 5,2 % na 4 763 mil. Kč a vykázaly zpomalující se propad výnosů v porovnání s předchozím kvartálem.

Drtivý nárůst mobilního internetu

Neomezené tarify FREE a nárůst majitelů chytrých telefonů v síti (meziročně +7,6 % na 36,4 %). To jsou důvody, pro které narostl celkový mobilní provoz v O2 u hlasu meziročně o 17 procent a u mobilních dat o 69 % na 1,2 milionu z pohledu počtu zákazníků a 137,6 procenta pohledem výnosů pro firmu z mobilního internetu. „Na neomezené tarify FREE přešlo 95 % rezidentní báze, zjednodušení nabídky umožnilo snížit provozní náklady o více než 6 procent,“ komentuje svá kvartální čísla O2. Smartphonům v síti dominuje operační systém Android s 63% podílem, iOS drží 8 % a Windows Phone – 6 %. Symbian stále používá 19 % telefonů.

O2TV roste na truc klasické televizi

V situaci tuzemského mediálního trhu, kdy klasické televize tvrdě zápasí se sledovaností i reklamními příjmy, nadále plynule roste počet uživatelů O2TV. Číslovka 163 tisíc znamená meziroční růst o zhruba 16 procent. Operátor uvádí, že na novou platformu již převedl všechny „televizní“ zákazníky.  Růst zákaznické báze O2 spojuje s možností zpětného zhlédnutí pořadů či nahrávání. Rozšíření technologie vysokorychlostního internetu VDSL přineslo meziroční růst jejích uživatelů o 31,5 % na 379 tisíc klientů. „Do druhého pololetí roku 2014 se výrazně rozšíří pokrytí 4G LTE v Praze a v Brně. Do konce roku plánuje O2 pokrýt vysokorychlostním internetem celkem 90 % obyvatel Česka díky dohodě o sdílení sítí, na jejímž základě budou zákazníci O2 na západě republiky využívat k připojení vysílače operátora T-Mobile,“ poznamenal pak operátor k mobilnímu přenosu LTE.

Newsletter