Petr Mandík: Proč se ani z dobrých nápadů nestanou funkční startupy

Většina startupů je už od začátku předurčena k nezdaru. Mimo jiné proto, že ignorují základní pravidla a pletou si zbrklost s rychlostí, říká Petr Mandík, spoluzakladatel Happyendu a mentor v programu Google Launchpad, CzechInvest a ESA BIC.

Angel investorka Margareta Křížová loni v rozhovoru pro Roklen24 uvedla, že česká startupová scéna je zajímavá, mírně nafoukaná, dost fragmentovaná, ale je, a to je nejdůležitější, že lidi mají chuť zkoušet nové věci, podnikat, vydělat si na živobytí a být zodpovědní sami za sebe. Česká startupová scéna by mohla méně předstírat, že podnikání je jen o technologiích a, že pouze globální business je ten jediný správný. Jaká je podle Vás vlastně česká startupová scéna?

S tím musím souhlasit. Na české startupové scéně vidím obrovskou spoustu zajímavých nápadů a mnoho lidí, kteří mají chuť a odvahu něco dělat. V Česku je mnoho velmi talentovaných a šikovných lidí. V mnoha především technologických oblastech patří ke špičce a mají velký potenciál něco zajímavého vytvořit.

S čím se ale u startupů potkáváme velmi často je, že si pletou rychlost se zbrklostí. Až příliš rychle začnou svůj nápad zhmotňovat. Jen nápad nebo technologie ale nestačí. Často se zjistí, že vytvořili řešení, které nikoho nezajímá a pak je velmi složité takový produkt marketovat.

Co je největší bolest startupů? Devět z deseti startupů neuspěje. Dá se vůbec v několika větách říct proč?

Prostě nepostupují správně. Chtějí mít co nejdříve hotové řešení, do kterého se na začátku “zamilovali”. Mají k dispozici hodně ověřených rad a návodů, které jim mohou pomoci, ale dost často je přehlíží. To si většina startupů uvědomí až v momentě kdy neuspějí a to nám přijde škoda. A právě na to se v Happyendu soustředíme. Snažíme se startupům pomoci se správným postupem vpřed.

Jsou to podobné příběhy?

Bohužel, velmi často. Chodili za námi startupy, které chtěli pomoci s marketingem pro produkt nebo službu, kterou už měli vytvořenou, ale ani nevěděli kdo je jejich zákazník. Právě kvůli tomu jsme začali pomáhat startupům se směrováním už od samotného nápadu.

Můžete uvést ty vůbec největší chyby na počátku podnikání, kdy se pár lidí sejde, má jasnou vizi, dobrý nápad, ale prostě to nedopadne?

Jedna zásadní chyba je, že nedostatečně chápou problém nebo potřebu, kterou řeší nebo naplňují. Přitom pokud se podaří detailněji rozkrýt skutečný problém a potřeby zákazníků, oni sami je pak nasměrují k samotnému řešení. A to včetně způsobu, jak jej prezentovat, marketovat a prodávat.

Další chybou je představa o geniálnosti řešení, které navrhují. V momentě kdy zjistí, že jimi navržené řešení nefunguje, to prostě vzdají. Jediné, co je totiž bavilo a motivovalo, bylo zhmotnění jejich nápadu a ne nalezení fungující odpovědi na daný problém.

Ještě bych zmínil situaci, kdy startup má hned zkraje příliš mnoho peněz, ať už od investorů, z různých programů nebo vlastních. To totiž může zvýšit riziko chyb, o kterých jsem právě mluvil.

Pak je tu samozřejmě spousta dalších vlivů, jako lidský faktor, business model, finanční řízení, legislativa atd. Ale to už jsou témata pro jiné experty.

Jak je možné tomu předcházet? Existuje něco jako „prevence neúspěchu“?

Právě tím, že se nejprve zaměří na svojí motivaci, pochopení a rozkrytí potřeby zákazníků a ověření smysluplnosti celého projektu. Samozřejmě, že můžeme najít projekty, které se vymykají. Nicméně když budou postupovat smysluplně, sníží tak riziko neúspěchu nebo se případně dozví včas, zda má smysl nápad vůbec realizovat.

Média, sociální sítě, PR. To vše se v posledních letech velmi rychle mění. Jak moc je dnes pro startupy důležitý marketing?

Troufnu si říct, ze pro startupy je marketing zásadní a obecně se bude jeho role zvyšovat. Marketing prostupuje celým vývojem startupu už od prvotního nápadu. Důležité je ale říct, co se vlastně za slovem marketing skrývá. Velmi často se potkáváme s tím, že startupy vnímají marketing jen jako reklamu. Pro nás je marketing celkový přístup a mindset, jak přemýšlet o businessu jako takovém.

A jakým směrem se bude marketing ubírat dál?

Marketing, a to nejen v souvislosti se startupy, dle mého názoru půjde stále více a více do hloubky a bude se silněji provazovat s ostatními disciplínami. Důraz bude čím dál více kladen na skutečnou přidanou hodnotu, kterou předáváme zákazníkům. Samotná exekuční stránka marketingu (tj. reklama) bude automatizována technologiemi a marketing se bude soustředit více na svoji strategickou roli.

V čem dokáže Happyend startupistům při rozjezdu podnikání pomoct? Jaká je vaše metodologie, „modus operandi“?

Využíváme myšlenky a principy ověřených metod a přístupů jako Lean Startup, design thinking, Human-Centered Design by Ideo, Google Design Sprint atd. Vytváříme si tak vlastní set nástrojů a postupů, kde zmíněné metodiky aplikujeme na jednotlivé úkoly.

Fungujeme jako takoví parťáci, kteří jsou se startupem po celou dobu existence. Na začátku pomáháme s uchopením nápadu a nastavením správných postupů, společně realizujeme jednotlivé kroky, podílíme se na výzkumech a validacích, připravujeme je na příchod investorů, plánujeme budoucí marketingové aktivity a ty pak poté společně řídíme a realizujeme.

Můžete uvést konkrétní případ, kdy jste startup nasměrovali na tu správnou cestu? A startupu se dál daří, roste. Kdo s vámi už došel „happyendu“?

Jeden z prvních výrazných úspěchů byla rekordní kickstarterová kampaň pro Angee, na které jsme se dost výrazně podíleli. Na podzim jsme realizovali další rekordní kampaň a to na platformě darujme.cz pro český startup CF Hero. A například v programu Google Launchpad, ve kterém působíme jako mentoři, jsme měli možnost pomoci startupům, které nyní fungují i v USA.

Z úspěšných projektů, které jsou však zatím na počátku, můžeme jmenovat například Gymbee, o kterém určitě brzy uslyšíte.

Ještě jedna spekulativní otázka na závěr. Na webu uvádíte doslova „Zrychlíme váš úspěch“. Je to vždy pozitivní?

To je právě to, co jsem zmiňoval na začátku. Rychlost neznamená zbrklost. Veškerá rozhodnutí je třeba dělat na základě poznání a i když vám může takové poznávání chvíli trvat, zvýšíte tím šanci, že se rychleji dostanete k cíli. Nebo, jak mi říkáme, k happy endu 🙂

Petr Mandík se v marketingu pohybuje od roku 2005, kdy začínal jako marketingový specialista v Seznam.cz. V roce 2006 založil výkonnostní agenturu Forclick, která se vyvinula v digitální agenturu. V roce 2016 se společnost přetváří ve výsledkovou agenturu Happyend., která se specializuje na startupy a inovativní projekty. Mezi startupy se pohybuje i jako mentor Google Lanchpadu, ESA BIC nebo Czechinvestu.

Newsletter