Alza loni zvýšila obrat bez DPH o pětinu na 21 miliard Kč

Alza.cz podle předběžných výsledků dosáhla loni rekordního obratu 20,7 miliardy korun bez DPH. Meziročně to je zhruba o pětinu více. Napříč zeměmi jde o následující nárůst: V Česku o 17,9 procenta, na Slovensku o 19,5 procenta a v EU o 80 procent. Ze zahraničí se Maďarsko stalo dokonce jednoznačně největším trhem, představuje asi 40 procent celkového EU.

Denní obrat Alzy v rámci předvánoční akce Black Friday poprvé v historii firmy překročil 200 milionů korun. „Za rok 2017 jsme obsloužili přes 2,9 milionů unikátních zákazníků, odbaveno bylo přes 7,9 milionů objednávek. Téměř 30 procent z nich bylo uskutečněno z mobilních zařízení,“ uvedl Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz, a dodal: „Nejčastěji bývá zboží vyzvednuto osobně – buď přímo v kamenných pobočkách (celkem 49 prodejen) nebo v AlzaBoxech (78 napříč všemi zeměmi), využívá toho téměř 73 % zákazníků.“

Loni také lidé mnohem více nakupovali prostřednictvím mobilní aplikace Alza. Návštěvnost jen v prosinci vzrostla o více než 200 procent. Meziročně z pohledu obratu aplikace rostly na operačním systému iOS o 122  procent, na Androidu o 176 procent.

Prodejní síť rozšířila skladovou zásobu o tisíce nových položek. Nejúspěšnějším segmentem se opět staly mobilní telefony, jejichž prodej vzrostl o 17,4 %, přičemž více než polovina přístrojů bylo prodáno přímo ze skladů jednotlivých poboček. I dalších šest segmentů překročilo obrat jedné miliardy: notebooky, příslušenství, komponenty, televize, elektro, PC sestavy. Největší rozvoj přitom zaznamenaly sekce sportu, trendů a hobby, které rostou v řádech stovek procent.

Firmě se dařilo i v B2B oblasti – meziroční nárůst činí 29 %, přičemž tito zákazníci nejvíce nakupují tradiční IT zboží (notebooky, mobilní telefony, komponenty, příslušenství apod.). Podíl B2B na celkovém obratu Alzy byl v minulém roce 12 %, přičemž společnost plánuje B2B otevřít i pro maďarský trh.

Silný nápor zvládlo i oddělení zákaznické péče. Za rok 2017 odbavilo přes 1,2 milionů zákaznických požadavků: 600 tisíc hovorů a téměř 600 tisíc písemných žádostí.

Firma vloni rozvířila vody kolem elektromobility a bitcoinů. V rámci evropské expanze otevřela první prodejnu v Rakousku, showroom v Maďarsku a pronajala si nový sklad P3 Prague D8 ve Zdibech. V Praze vytvořila unikátní expozici Smart Home a profesionální foto-video studio pro zájemce zdarma. Interaktivní IVR namluvil nově Bohdan Tůma a na VŠE byl spuštěn samostatný předmět E-commerce B2C. Podpořeno bylo více než 40 neziskových organizací. 

Alza.cz vstupuje do roku 2018 s více než 1500 zaměstnanci a bude i nadále posilovat pozici absolutní jedničky na trhu. Hned na začátku roku spustila pilotní provoz své první Prodejny budoucnosti a i v tomto roce plánuje rozsáhlé investice do dalšího rozvoje logistiky a služeb spojených s doručením zboží a do projektu evropské expanze.

Nemalé budou i investice do dalšího rozvoje interních systémů, jež jsou digitální páteří Alzy. S tím souvisí i masivní nábor IT odborníků od začínajících programátorů, přes pozice architektů až po top IT management. Na základě dostupných dat o chování zákazníků na webu a v mobilní aplikaci vidí firma i velký prostor v oblasti personalizace webového obsahu a nabídek. V roce 2018 nebude chybět ani velké množství novinek a zajímavostí (jen z amerického veletrhu CES přivezli zaměstnanci přes 200 tipů) a sledovat bude i rezonující témata AI, IoT, AR, VR, 3D, …

 

Newsletter