Auto, nejbezpečnější dopravní prostředek v době pandemie, kupují lidé často jako dárek pod vánoční stromeček

Letošní Vánoce podle predikcí ekonomů a průzkumů budou patřit k těm bohatším a lidé utratí více než vloni. To je i důvod, proč stoupá počet automobilů, které končí „pod vánočním stromečkem“. Pandemie navíc změnila vnímání mnohých z nás a automobil si tak často pořizujeme jako nejbezpečnější dopravní prostředek, který nás chrání před nákazou. Druhou skupinou zákazníků, kteří automobily nejčastěji kupují s koncem roku, jsou podnikatelé a firmy, kteří potřebují do konce roku navýšit daňově uznatelné náklady. Počet prodaných automobilů v České republice je i přes pokračující pandemii vyšší než v loňském roce. Jen v AAA AUTO si zákazníci v prosinci odvezli již o téměř 16 % více aut než v loni. Vychází to ze statistik největšího tuzemského prodejce ojetých vozů AAA AUTO.

„Poptávka po ojetých automobilech s koncem roku dlouhodobě roste, a to i v letošním roce, kdy je situace na trhu ojetých automobilů značně oslabena. Lidé vnímají automobil jako nejbezpečnější dopravní prostředek v době pandemie, proto je to i stále častěji oblíbený vánoční dárek – nejčastěji pro dospívající děti či manželku. Navíc sílí nedostatek nových automobilů a rostou ceny aut, tak je ten ojetý jedinou rozumnou možností. Největší zájem je o kombi a SUV,“ uvedl Luboš Vorlík, Managing Director AAA AUTO pro Českou republiku ve skupině AURES Holdings. V žebříčku popularity vede poptávka po kombi, která si v prosinci pořizuje 27 % zákazníků. Dále pak jsou v oblibě SUV (25 %) a až na třetím místě ještě donedávna první hatchbacky (24 %).

Obzvláště letos jsou ojeté automobily nejen cenově dostupnou variantu nového vozu, které jsou dlouhodobě nedostupné kvůli dlouhým čekacím lhůtám. „Čekací doba na nový automobil je nyní již více než šest měsíců a stále se díky uzavírkám továren prodlužuje. Naopak zánovní automobily jsou k dispozici ihned. Navíc je volí i podnikatelé a firmy, které před koncem roku kupují automobily s odpočtem DPH, aby si navýšili daňově uznatelné náklady,“ doplnil Vorlík.

Kvůli obavám z nedostupnosti dieselových automobilů lehce převládá poptávka právě po dieselech, a to i přesto, že ještě vloni patřil prim benzínovým, které jsou vhodnější pro méně časté řidiče i začátečníky a zároveň mají lepší vlastnosti právě v zimě. Nadále roste poptávka po automatické převodovce, kterou si nyní pořizuje 31 % zákazníků, o 58 % více než vloni. 20 % aut má náhon na všechna čtyři kola. Nejoblíbenější značkou je tradičně Škoda (25 %) následovaná značkami Volkswagen (12 %) a Ford (8 %). Nejoblíbenějšími modely jsou Škoda Octavia, Fabia a Superb či Volkswagen Passat a Golf.

Skupina AURES Holdings působí na trhu již 29 let. Provozuje síť více než čtyř desítek poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,6 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně průměrně 80 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a letos v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Newsletter