Včerejší komentář viceguvernéra Fedu Claridy o taperingu a načasování zvýšení sazeb podpořil dolar a americké tržní sazby, včetně těch reálných. Euro se proti dolaru obchoduje na 1,1830 EURUSD. ČNB dnes zvýší sazby a představí novou prognózu. Rizikem silnější koruny je rychlejší úroková normalizace. Koruna se obchoduje pod 25,45 za euro.

Bývalý šéf VW vyšetřován za manipulaci s trhem v případu emisí

Prokuratura spolkové země Dolní Sasko zahájila vyšetřování bývalého šéfa automobilové skupiny Volkswagen Martina Winterkorna a dalšího, zatím nejmenovaného manažera. Důvodem je podezření z manipulace s finančním trhem v souvislosti se skandálem s obcházením emisních testů u firemních naftových vozů, uvedl úřad státního zástupce v Braunschweigu.

Vyšetřování se podle úřadu odvíjí od „dostatečných dokladů“, že Volkswagen nesplnil povinnost informovat investory o možných negativních finančních dopadech skandálu s emisemi před loňským 22. zářím, kdy se automobilka k manipulacím s emisemi přiznala. Druhým vyšetřovaným podle úřadu není nynější předseda dozorčí rady a tehdejší finanční ředitel společnosti Hans Dieter Pötsch.

Prokuratura dodala, že vyšetřování zahájila na podnět německého spolkového úřadu pro dozor nad finančním trhem. Mluvčí Volkswagenu agentuře Reuters řekl, že firma se ke sdělení prokuratury vyjádří, až jej prostuduje.

Volkswagen loni v září po zjištění amerických úřadů přiznal, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Aféra se po celém světě týká asi 11 milionů naftových aut.

Volkswagen loni kvůli nákladům spojeným s aférou prodělal 1,6 miliardy eur (43 miliard Kč), což byla nejvyšší celoroční ztráta v jeho historii. Skandál loni automobilku připravil o více než 16 miliard eur a předpokládá se, že náklady spojené s aférou se budou dál zvyšovat.

Winterkorn pod tlakem skandálu odstoupil hned v září, nahradil ho Matthias Müller. Společnost v březnu přiznala, že Winterkorn byl již v květnu 2014 upozorněn na problémy kolem testování emisí naftových vozů ve Spojených státech. Tato záležitost však prý zpočátku ve vedení podniku nevzbudila větší pozornost.

Newsletter