Data Smartlooku hovoří jasně. Uživatelé operačního systému iOS vykonají až dvakrát více návštěv webů či aplikací než uživatelé Androidu

Až 250 milionů nových sessions, tedy návštěv, zaznamená měsíčně Smartlook na webech a v aplikacích, kde analyzuje chování návštěvníků. Z toho 75 % pochází ze zařízení, která běží na operačním systému Android. Zbylých 25 % náleží Applu s jeho iOS. Prakticky stejně rozdělený je také podíl na trhu smartphonů. Průměrný uživatel systému iOS ovšem na sledovaných webech vykoná až dvakrát více návštěv. Je však třeba dát výsledné údaje do kontextu. Úzce totiž souvisí s vysokou fragmentací jednotlivých zařízení s Androidem, kterých Smartlook zaznamenal téměř 28 tisíc. Naopak těch, která využívají iOS, je pouze necelá čtyřicítka. Všechna zařízení dohromady potom za měsíc udělají až šest miliard událostí, pod čímž si lze představit různá kliknutí, vkládání zboží do košíku, zaklikávání filtrů a podobně.

„Ačkoli je fragmentace zařízení s Androidem téměř nepředstavitelná, Smartlook dokáže říct, která z nich se opakují nejčastěji. Na prvních třech příčkách se tak nacházejí smartphony Google pixel, Huawei P30 lite a Samsung Galaxy A5. Co se týče zařízení s iOSem, největším překvapením pro nás byla desítka sessions, která pocházela z vůbec prvního vyrobeného typu iPhonu. Zajímavostí může také být, že nejnovější aktualizaci systému iOS si prozatím stáhlo pouze 27 % uživatelů iPhonu či jiné mobilní platformy od Applu,“ komentuje CTO Smartlooku Ondřej Machek.

Přestože počty zařízení se systémem Android se pohybují v řádech desítek tisíc, trh se smartphony opanuje pouze několik výrobců. V čele se již delší dobu drží Samsung, který má v současnosti podíl 18 %. Za ním se pak s 16, respektive 15 procenty nachází Xiaomi a Apple. Po deseti procentech následně drží další dvě čínské značky, a to Vivo a Oppo. Zbylých 31 % potom připadá na všechny ostatní výrobce. Pokud tedy operační systém Android rozdělíme mezi jednotlivé výrobce, jeho převaha nad Apple iOS prakticky zmizí.

Podrobně, ale anonymně

Může se zdát, že Smartlook toho o návštěvnících webu či aplikace ví příliš. Opak je ovšem pravdou. Veškerá data, která společnost získá, jsou maximálně anonymizovaná. A tak i přesto, že ví, jak staré je dané zařízení nebo jaký používá typ operačního systému, netuší, kdo se za ním skrývá. A vědět to ani nepotřebuje. „Slovu ‚sledujeme‘ se zcela otevřeně vyhýbáme. Smartlook totiž analyzuje, jak se chová návštěvník na konkrétním webu. Nejde nám o jeho data. Pouze chceme porozumět, proč se například pohybuje myší tak, jak se pohybuje, nebo z jakého důvodu nedokončí nákup. Především je ale důležité zdůraznit náš cíl. Tím není zjišťovat, co přesně lidé na webech nebo v aplikacích dělají, ale naopak jim maximálně zpříjemnit celou cestu skrze jejich návštěvu nebo požadovanou akci,“ dodává Machek.

Více o Smartlook

Smartlook kouzlí s analytikou dat. Jde o software, který propojuje nahrávací systém a analytické nástroje a díky kterému mohou firmy sledovat, k jakým interakcím ze strany návštěvníků dochází. Kombinace živých nahrávek a pokročilých analytických funkcí umožňuje zhlédnout nejdůležitější momenty cesty uživatele přímo očima zákazníka. Neunikne vůbec nic – každé kliknutí a pohnutí myší je detailně zachyceno. Už žádné „proč nedokončil nákup“ nebo „proč nechápe, že na tohle místo klikat nemá“, už žádné hádání, ale hmatatelné odpovědi. Smartlook jsou Brňáci, ale kanceláře mají také v Praze a podívat se na své weby a mobilní aplikace očima svých uživatelů umožňují dnes už více než šedesáti tisícům klientů, mezi něž patří třeba Volvo, Miele, Vogue nebo taky čeští Rohlík a Alza.

Newsletter