Jídelny bez lidské obsluhy? Žádné sci-fi, ale realita

Vybrat jídlo, nandat na podnos, položit na pult, zaplatit a odejít ke stolu. Běžná rutina, kterou zažívají každý den tisíce lidí. V blízké budoucnosti však možná se zásadní změnou. Vše se odehraje bez jakékoli lidské obsluhy. V souvislosti s digitalizací, která prostupuje všemi obory, totiž dochází i k modernizaci provozů jídelen, restaurací a dalších prostorů určených ke stravování. Vše navíc ještě urychlila pandemie, která z omezení kontaktu mezi lidmi učinila jednu z priorit účinné ochrany před onemocněním.

„Ať už jde o bezkontaktní platby, minimalizaci kontaktů či zvýšení komfortu strávníků, aktuálním trendem je důraz na co největší plynulost obsluhy a minimalizaci čekání. Zákazníci chtějí být obslouženi rychle a bez zdržení,“ uvedl Miloš Tkáčik CEO skupiny PRINCIPAL, do které spadá společnost Hugmarket Digital CZ, která se zabývá digitalizací v prostředí restaurací a jídelen. Dodává, že jde hlavně o provozy, kde se v krátké době kumulují vysoké počty strávníků, jako jsou podnikové jídelny a podobně. „Pro tato zařízení jsou automatizovaná a zároveň zákaznicky příjemná řešení velmi žádaná. Celý proces obsluhy se tak zrychluje a netvoří se fronty. Systém HugInMotion přesně rozpozná, co strávník na podnose má a okamžitě je nacení. Umí navíc příslušné položky i zvážit, což je absolutní novinka,“ doplnil s tím, že aktuálně pracují na projektu, v rámci kterého by příslušné senzory byly umístěny do světel v daných prostorách a zákazníci by tak byli odbavováni přímo za pohybu bez nutnosti u pultů vůbec zastavovat.

Hlavně rychle a bez čekání

Zákazníci dávají přednost digitálnímu řešení, pokud to zkrátí nebo se zcela omezí případné čekání. Potvrzuje to i výzkum společnosti Mastercard, který se týkal chování lidí ve frontách u pokladen. Podle něj až 40 % respondentů při nákupu upřednostňuje samoobslužnou pokladnu. Lidé tak volí řešení, které jim při obsluze zabere nejméně času. Souvisí s tím také i již několik let trvající ochota používat bezkontaktní platby nejenom v supermarketech, ale i při platbách v restauracích, barech, bistrech nebo při parkování. „Pro každého z nás je čas velmi cennou komoditou a určitě ho rádi trávíme jinak než ve frontách. Oproti dřívějším dobám, kdy nakupující ve frontách rozčilovala platba kartou, se situace po deseti letech bezkontaktních plateb otočila, a naopak emoce zdvihá primárně právě zdlouhavé přepočítávání hotovosti,“ vysvětlil Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

„V blízké budoucnosti budou pokladní zóny již zcela bez běžných pokladen. Nahradí je automaty, které rychle a efektivně obslouží zákazníky. To umožní provozovatelům soustředit se více na kvalitu vlastních služeb, zákaznického servisu a v neposlední řadě i samozřejmě jídel samotných,“ popisuje Miloš Tkáčik. Podle něj se místo klasických pokladních zón budou stále více objevovat otevřené prostory, které budou pohodlnější a příjemnější pro zákazníky.

Společnost Principal enginering je mezinárodní ICT společnost s 18letou zkušeností v oblastech SW vývoje, strategických konzultací a poskytování kvalifikovaných IT specialistů. PRINCIPAL dnes tvoří 400 profesionálů na zákaznických projektech a v portfoliu více než 4 000 ověřených ICT specialistů se zkušenostmi v navrhování business strategií, řízení inovací, agilního vývoje aplikací, projektového řízení, QA a testování či DevOps.

Newsletter