Poslední úsek D8 je hotov, dodavatelé dokončují čištění vozovky

Den před zprovozněním je poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří kompletně hotový. Dodavatelé už jen dokončují úklid a připravují sobotní slavnostní otevření, řekla ČTK mluvčí společnosti společnosti Eurovia Iveta Štočková. Dvanáctikilometrový úsek dálnice získal ve čtvrtek povolení k předčasnému užívání stavby, první auta by na něj měla vjet v sobotu vpodvečer.

„Nový úsek dálnice je technicky k zítřejšímu (sobotnímu) zprovoznění naprosto připraven. Dnešní den jen čištíme vozovku, svodidla a děláme terénní úpravy v okolí díla,“ řekla ČTK Štočková.

Stavaři se museli potýkat se sesuvem, který v roce 2013 poničil část už postavené dálnice. Navíc museli na prackovické estakádě před několika týdny kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun metrů krychlových náspu. Na stabilizaci pracovali téměř nonstop. „Nasadili jsme všechny naše lidské a technické síly, abychom toto problematické místo zvládli. Nasadili jsme i více pracovních směn a dělalo se, jak se mohlo a jak nám počasí dovolilo,“ doplnila Štočková.

Dálnice D8 bude slavnostně otevřena v sobotu za účasti českých a německých politiků včetně prezidenta Miloše Zemana. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) očekává tisíce lidí. Příjezd k dálnici bude podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla možný jen od severu, tedy od Řehlovic na Ústecku. „Žádný jiný příchod nebo příjezd po té dálnici nebude možný. V 10:00 začíná oficiální část, předpokládáme, že bude trvat asi hodinu, a poté začneme připravovat dálnici ke spuštění,“ řekl ČTK Rýdl. Přesnou hodinu spuštění provozu ŘSD zatím neví, mělo by to být ale zřejmě vpodvečer.

Dálnice D8 získala ve čtvrtek povolení k předčasnému užívání. Ministerstvo dopravy povolilo zprovoznění dálnice na základě souhlasných stanovisek všech dotčených orgánů.

Výstavba D8 byla zahájena v dubnu 1984 na Ústecku, první čtyřkilometrový úsek se otevřel o šest let později. Část, jejíž užívání bylo nyní povoleno, se budovala od května 2012. Stavbu protáhly soudní spory s ekology, kteří prosazovali jinou trasu dálnice přes České středohoří, a také sesuv půdy z června 2013 u Litochovic nad Labem.

Původní cena za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, během stavby se rozpočet zvýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.

Newsletter