Půltucet zaměstnání, kterých se uchazeči zbytečně obávají

Mnohé pracovní pozice získaly v posledních letech názvy, které znějí výrazně honosněji než v minulosti. Dříve používané české výrazy nahradila angličtina, v některých případech vypadlo přímé označení toho, co daný pracovník na určité pozici skutečně vykonává.

„Mnoho lidí má potom před takto označenými profesemi zbytečný respekt. Stává se, že někteří lidé na nabídku práce uveřejněnou na internetu ani nekliknou, protože si myslí, že by byla nad jejich schopnosti,“ upozorňuje Tomáš Surka, výkonný ředitel personálně-poradenské společnosti McROY pro střední a východní Evropu. Co se tedy za dnes populárními a často inzerovanými pozicemi skrývá?

  1. Operátor výroby

Jedná se o jednu z nejfrekventovanějších pracovních pozic v Česku, jejíž název už i u nás „zlidověl“. Část uchazečů o práci však stále mate. „Není jim úplně jasné, jaké operace by v takové práci měli na starosti. Operátorem výroby se přitom označují běžné dělnické pozice, jako je například klasická montáž za pásem,“ vysvětluje Tomáš Surka.

  1. Kontrolor kvality

Ve výrobě se jedná o poměrně jednoduchou manuální činnost. Spočívá ve vizuální kontrole hotových produktů. Pokud například subdodavatel automobilky vyrábí střešní okna, kontrolor kvality je musí prohlédnout ze všech stran, jestli neobjeví na hotovém výrobku zjevnou vadu. Jedná se tedy o pozici, na kterou je možné poměrně rychlé zaškolení a nevyžaduje člověka s vyšší kvalifikací, než by se na první pohled mohlo zdát.

  1. Asistent/ka prodeje

Velmi často jde o klasickou prodavačku. „Jedná se o člověka, který dělá v maloobchodním provozu různé činnosti od doplňování zboží, přes práci za pokladnou až po uklízení. Asistence zákazníkům se obvykle omezuje na odpovědi na otázky typu: Kde najdu dané zboží?“ přibližuje Tomáš Surka.  Asistent prodeje představuje pozici, na kterou není potřebné žádné vzdělání, stačí zaškolení.

  1. Telefonista – specialista / telefonní specialista

Většinou jde o pracovníka call centra, který může řešit podněty od zákazníků jiných společností, případně je náplní práce nabídka různých produktů. Především ve druhém případě se jedná o náplň práce, která se dá zvládnout po přibližně týdenním zaškolení.

  1. Šička / krejčí v automobilovém průmyslu

„Muži reagují na tuto pozici jako na něco, co je pro ně absolutně nevhodné. Očekávají jemné krejčovské šití, u kterého se vyžaduje velká zručnost či přehled v nejnovější módě,“ přibližuje Tomáš Surka. Ve skutečnosti se však jedná o šití autopotahů, kde nejsou potřebné žádné předcházející zkušenosti. Pokud je to zapotřebí, zaměstnanci se naučí šít od úplných základů. U některých svých klientů tak společnost McROY eviduje na této pozici téměř 40 procent mužů, přičemž ve výkonu obou pohlaví nejsou žádné rozdíly.

  1. Front desk manager

V tomto případě se často jedná o klasickou recepční. Požadavky na uchazeče však mohou být o něco vyšší než u pozic uvedených výše. „Hlavně lepší hotely či větší společnosti vyžadují znalost cizího jazyka, nejčastěji angličtiny. Samozřejmostí by měly být také komunikační schopnosti a příjemné vystupování,“  říká Tomáš Surka. Většina inzerovaných pozic však i přes svůj název není manažerská. Nevyžaduje proto lidi, kteří mají zkušenosti s vedením týmu.

Poměrně honosně znějící pozice jsou často vhodné i pro ty uchazeče o zaměstnání, kteří nemají vysokou kvalifikaci. „Pod stejným názvem pozice se navíc může skrývat různá náplň práce. Proto lidem, kteří hledají zaměstnání, doporučujeme, aby pracovní nabídku nehodnotili jen podle titulku nebo nadpisu inzerátu. Mohli by v takovém případě minout nabídku, která je pro ně zajímavá,“ radí Tomáš Surka, výkonný ředitel personálně-poradenské společnosti McROY pro střední a východní Evropu.

Newsletter