Šéf P3 v ČR: Zajímá nás západ Čech, Brno a Ostrava

Zajímá nás zejména západ Čech, Brno a Ostrava. Hledáme pozemky v blízkosti krajských měst s velmi dobrou dopravní dostupností. V rozhovoru pro Roklen24 to řekl ředitel P3 v České republice Tomáš Míček.

R24: Rok 2016 byl pro P3 rušným rokem, v jehož průběhu firma refinancovala své finanční závazky ve výši 1,4 miliardy eur a změnila vlastníka. Jaký bude rok 2017?

Na konci loňského roku jsme získali nového vlastníka, singapurský státní investiční fond GIC, a proto jsme do letošního roku vstupovali plni optimismu. Díky podpoře nového majitele totiž očekáváme rychlejší růst – urychlíme výstavbu na našich pozemcích, kde již máme platná povolení, a zároveň se zaměříme na získávání nových lokalit.

R24: Jaký byl nejzajímavější obchod loňského roku v ČR?

Máme štěstí na zajímavé projekty. Nejmodernější stavbou dokončenou v loňském roce je naše vlajková loď v parku P3 Prague D8, kterou jsme postavili pro našeho dlouholetého klienta VF Corporation. Je technologicky nejvyspělejší a má i nejlepší ekologické parametry.

Dobrým obchodem bylo bezesporu dokoupení pozemků pro poslední fázi parku P3 Prague D11 – je to park, který ještě na začátku roku 2016 existoval jenom na papíře a o rok později byl již z třetiny postavený. V těchto dnech slavnostně otevíráme prostory pro společnost FM Logistic, která zde provozuje sklad a distribuční centrum pro Nestlé.

Největším obchodem loňského roku bylo prodloužení smlouvy se společností MD logistika a.s. v parku P3 Prague Horní Počernice. Má zde sklad o velikosti 40 000 m2, což odpovídá rozloze přibližně šesti fotbalových hřišť. S našimi klienty chceme budovat dlouhodobé vztahy a jsme rádi pokaždé, když se podaří spolupráci prodloužit. Daří se nám to u tří čtvrtin našich zákazníků!

R24: Jaké události byly pro P3 důležité na korporátní úrovni?

Rok 2016 znamenal pro P3 „zážeh pro raketové zrychlení“. Předcházelo mu refinancování všech finančních závazků v rekordní hodnotě 1,4 miliardy eur. Na sklonku roku jsme pak přešli do rukou fondu GIC. Je to singapurský státní fond, který má zájem o dlouhodobé investice. To nám umožňuje strategicky plánovat v delším časovém horizontu.

Rád bych zmínil také několik zajímavých zahraničních projektů, které nám přinesl loňský rok. Pustili jsme se do kompletní obnovy parku P3 Bedburg uprostřed pomyslného trojúhelníku Cologne-Düsseldorf-Aachen, kde se nám podařilo získat nové pozemky pro rozšíření parku. Velké změny se chystají také v parku P3 Kamen u Dortmundu, kde je naší ambicí rozšířit celkovou užitnou plochu na 160 000 m2 a to v budovách nejvyššího environmentálního standardu certifikovaného od German Sustainable Building Council. Ve Francii přestavujeme park P3 Lomme nedaleko Lille, rovněž v souladu s nejnovějšími požadavky na BiodiverCity. Řadu zajímavých projektů máme také v Polsku – aktuálně stavíme v Poznani a v Blonie. Také na Slovensku, v P3 Žilina, jsme zdvojnásobili velikost parku. To všechno dokládá, že máme velice atraktivní lokality, o které mají klienti zájem.

Plocha nově postavených hal a skladů v Česku zhruba odpovídá rozloze 11 Václavských náměstí v Praze. Meziroční pokles byl způsoben hlavně pomalým procesem stavebního povolování a relativním nedostatkem nových pozemků? Jaký vliv to má na váš byznys?

Vleklá stavební řízení v kombinaci s poklesem zajímavých pozemků mají na průmyslový development zásadní a negativní dopad. Bohužel je to dlouhodobě se zhoršující situace.

R24: Jaká místa a nové lokality vás zajímají?

V rámci našich stávajících parků máme řadu možností pro další výstavbu, nicméně se poohlížíme i po dalších lokalitách. Vedle Prahy nás zajímá zejména západ Čech, Brno a Ostrava, obecně hledáme pozemky v blízkosti krajských měst s velmi dobrou dopravní dostupností.

R24: Budoucnost skladování podle závěrů konference P3 patří sítím menších city hubů a zákazníci si chtějí vybírat specifický čas doručení zásilek z e-shopu. Můžete nastínit důvody?

City huby jsou blíže zákazníkům. Už podle názvu jsou součástí měst, třebaže jsou na jejich okraji. Jejich výhodou je dobrá dostupnost, dopravci mohou využít městskou dopravní síť. Od obvyklých skladů, tak jak je většina lidí vidí z dálnice, se liší svou konfigurací: city hub je menší sklad s menší výškou a dobrou operativou. Panuje v nich rychlejší provoz a používá se jiný typ vozidel, což ovlivňuje i podobu nakládky. Stejné vozidlo, které v city hubu zboží naloží, ho také doveze koncovému zákazníkovi.

R24: Proč není v zemích střední a východní Evropy zatím potenciál pro budování vertikálních skladů?

Přestože v České republice ubývá zajímavých pozemků pro výstavbu průmyslových a logistických center, ve světových megapolis je situace mnohonásobně horší. Cena pozemků tam nutí developery uvažovat o vícepodlažních skladech, které umožňují znásobit plochu, která je k dispozici. Příkladem jsou asijská města. Například v Japonsku jsou pozemky extrémně drahé, takže se vyplatí postavit vertikální sklad i se speciálními technologiemi, které si poradí se zemětřesením. Vícepodlažní sklady jsou technicky daleko náročnější na provedení. Celkové náklady na realizaci takového skladu jsou několikanásobně vyšší. Když to poměříte s cenou pozemku u nás, je jasné, že ještě několik let nebude po vertikálních skladech v České republice poptávka.

Newsletter