Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0730 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,10 za euro, následně obrátila do ztráty nad 25,15 za euro.

Seriál investičních nápadů: První hodnocení tipů

Na světě je zhruba 65 tis. veřejně obchodovaných firem, ovšem pouze pár z nich je lídrem sektoru. Jak je poznat? O těch největších (Apple, Daimler, Exxon, atd.) píší noviny každý druhý den, o těch menších píši já v Seriálu investičních nápadů. Nejen to, do jejich akcií vkládám své peníze s průměrným čistým zhodnocením 13,7% p.a. za posledních devět let. ​​

Dnešním tématem nebude nový investiční nápad, nýbrž přehled vývoje těch stávajících. Budu se zabývat firmami, které již ohlásily výsledky za třetí kvartál. Pokud nebude zmíněno jinak, považuji nastíněnou investiční tezi za nadále platnou a akcie si ponechávám. V případě, že došlo k událostem, které z mého pohledu tezi vyvrací, výslovně to uvedu. Nebudu hodnotit vývoj cen akcií, protože je snadno dohledatelný v Roklen Ratingu.

CDW

Růst tržeb o 7,2% za 9 měsíců 2015 vs 2014 odpovídá očekávanému růstu nad průměrem odvětví – blízký konkurent Insight Enterprises po výsledcích potvrdil letošní růst v pásmu 4 – 5%. Čistá marže CDW v posledním čtvrtletí přesáhla cílovaná 4% (rychlejší splátky dluhu), a společnost navýšila dividendu o 59% na 0,43 USD ročně.

Růst v korporátním sektoru byl zhruba v souladu s celkovým vývojem tržeb. V případě  veřejného sektoru se pozitivně projevila diverzifikace zákaznického portfolia CDW. Navzdory poklesu prodejů vzdělávacím institucím (- 8,5%), slabému růstu ve zdravotnickém sektoru (+1,5 %), zvýšené vládní výdaje (+10,7 %) vytáhly divizi ke kladnému výsledku.

Core-Mark

V řijnu CORE podepsala pětiletou smlouvu na dodávky řetězci Murphy USA. CORE bude distribuovat zhruba 75% zboží Murphy, což mu přinese okolo 1,7mld. USD ročně na tržbách (+15% oproti letošku). Kontrakt potvrzuje tezi konsolidace odvětí, kdy menší hráči svěřují distribuci specializovaným firmám či padají pod křídla větším (u čerpacích stanic například CORE soupeří s Wal-Martem). Štěstí přeje připraveným.

V kvartálních výsledcích pozitivně překvapily prodeje cigaret (uvolnila se část zásob), a segment čerstvého jídla pokračoval v solidním růstu – celkově tržby vzrostly o 8,9%. Zisková marže mírně lepší (EBITDA +13,2%), dividenda zvýšena o 23% na 0,64 USD ročně.

Grenke Leasing

Konsolidovaný zisk za tři kvartály vzrostl o 24% na 59,7 mil. EUR především díky nižním úrokům na refinancování a výsledkům pojišťovací divize (kvartálně velmi volatilní). GLJ podruhé letos zvýšila výhled na 2015  do pásma 74-78 mil. EUR což představuje nárůst 20-23% proti 2014. Zajímavostí je vydání prvních hybridních bondů v hodnotě 30 mil. EUR, čímž se podíl vlastních aktiv dostal nad cílovanou úroveň 16% (momentálně 17,5%). GLJ využívá nízkých sazeb buď k načerpání munice pro expanzi, nebo jako bezpečnostní polštář. Věřím, že expanze frančízového modelu pokračovat, a tedy se jedná o možnost jedna. 

Markel

Hodnotit Markel kvartálně je obtížné, protože – podobně jako u Grenke či jakékoliv banky – kvartální výsledky jsou volatilní (investiční portfolio MKL je vystaveno tržní volatilitě), chyby se ukážou až později a nejdůležitější je zisk skrze celý cyklus. Combined ratio bylo ve třech kvartálech 2015 skvělých 89% (oproti 97% v roce 2014). Zisk na akcii 27,6 USD vs 14,21 USD ve stejném období, ovšem třetí čtvrtletí znamenalo pro akcionáře čistou ztrátu. Možná nejlepší obrázek dává růst účetní hodnoty, za letošní rok pouhé +1%, což není nijak oslnivé.

New Flyer Industries

Tržby rostly o 1,1% v porovnání s 2014 Q3, což bylo především díky vyšším prodejním cenám (+4,5%). Ukazuje se tedy racionální cenotvorba po zmíněné konsolidaci odvětví. EBITDA vzrostla o 41,2% na 36,3 mil. USD v souladu s normalizací marží. Celkové zakázky vzrostly ve třetím čtvrtletí o 4% a pomáhají k naplnění cíle růstu tržeb o 5%. Management je nadále velmi konzervativní v odhadech, takže je prostor pro pozitivní překvapení. 

Rational

Tržby vzrostly o 10% v posledním čtvrtletí, o 14% ve třech letošních kvartálech ve srovnání s rokem 2014. Nejvíce potěšující je zrychlení v regionu Severní a Jižní Ameriky (+25% měnově přepočtené, 39% nominálně), kolem něhož se točila investiční teze. Je zřejmé, že RAAG získává tržní podíl – konkurent Manitowoc vykázal růst ve stravovacím segmentu pouze +2% (obě čísla nejsou úplně porovnatelná, protože MTW má o dost širší záběr). EBIT marže poskočila o 1 procentní bod (29%), i přes rostoucí náklady na prodejní síly (nutné k expanzi). Výhled potvrzen.

 

Newsletter