Skandál s emisemi se týká milionů Audi i Škodovek

AKTUALIZOVÁNO: Zhruba 2,1 milionu vozů Audi a 1,2 milionu aut Škoda po celém světě bylo vybaveno softwarem, který umožňoval falšovat údaje o emisích při testech. Uvedla to dnes automobilka, která je divizí německého koncernu Volkswagen. Agentura Reuters s odvoláním na zdroje dodala, že správní rada automobilky kvůli skandálu s falšováním testů dočasně zbavila funkce mimo jiné také šéfy výzkumu a vývoje značek VW, Audi a Porsche.

Němečtí prokurátoři zahájili vyšetřování bývalého generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna. Vyšetřování se zaměří na podezření z podvodu při prodeji vozů, které falšovaly údaje o emisích. Oznámil to dnes úřad prokurátora. Winterkorn tvrdí, že o manipulacích výsledků emisí nic nevěděl. Vyšetřování má podle prokuratury zjistit, kdo byl za skandál zodpovědný. Prokuratura již obdržela řadu trestních oznámení, včetně jednoho přímo od Volkswagenu, který však nejmenoval žádné podezřelé, napsaly agentury AP a Reuters.

Manipulace s emisemi naftových motorů se týkají po celém světě zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto. ČTK to dnes sdělil mluvčí společnosti Jozef Baláž, který tak potvrdil zprávu agentury Reuters. Uvedl také, že firma plánuje svolat dotčená auta do servisů k technické úpravě. Škoda Auto je součástí německého koncernu Volkswagen, který minulý týden přiznal, že software umožňující manipulovat s měřením emisí instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut.

Baláž uvedl, že v rámci Škody Auto jde o dříve vyrobené vozy s motorem řady EA 189. Dotčená vozidla jsou podle něj bezpečná a schopná každodenního provozu. Automobilka nicméně jejich majitele svolá do autorizovaných servisů, kde budou provedena příslušná technická opatření, na kterých firma nyní pracuje. Náklady na technická opatření převezme koncern Volkswagen.

Baláž rovněž upozornil, že všechny nové vozy značky Škoda s dieselovým pohonem nabízené v Evropské unii splňují zákonné požadavky a předpisy v oblasti životního prostředí.

Podle mluvčího Audi měly software modely A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 a Q5. V západní Evropě je to celkem 1,42 milionu vozů, z toho 577.000 v Německu, a v USA téměř 13.000 vozů.

Dieselgate: Volkswagen podváděl v Evropě, BMW neplní normy?

Dozorčí rada Volkswagenu v pátek oznámila jméno nového generálního ředitele, kterým se stal Matthias Müllar, dosavadní šéf divize Porsche, a uvedla, že aktivity koncernu v USA, Kanadě a Mexiku bude nově řídit Winfried Vahland ze Škody Auto. Dodala rovněž, že dočasně zbavila funkce několik manažerů, a to až do doby, než se vyjasní veškeré okolnosti skandálu. Jejich jména zatím neposkytla.

Podle informovaných zdrojů, na které se odvolává agentura Reuters, jsou mezi nimi šéfové výzkumu a vývoje značek VW, Audi a Porsche. Všechny tři automobilky se ke zprávě odmítly vyjádřit.

Volkswagen: Černá labuť německé ekonomiky i Evropy

Skandál vypukl před více než týdnem, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagenu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (438 miliard Kč).

Skandál již začaly vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob. Volkswagen přiznal, že software umožňující manipulovat s měřením emisí instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut.

Mládek: Kauza VW zasáhne české dodavatele a ekonomiku

Newsletter