Spojené státy žalují Volkswagen za emisní kauzu

AKTUALIZOVÁNO: Americké federální ministerstvo spravedlnosti podalo na německou automobilku Volkswagen civilní žalobu za porušování zákona o čistotě ovzduší. Úřad firmu žaluje kvůli tomu, že instalovala do zhruba 600.000 svých naftových vozů zařízení, které umožňovalo skrývat při testech emisí vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen by tato žaloba mohla stát miliardy dolarů, sdělil dnes činitel ministerstva.

Ministerstvo zároveň nevyloučilo, že podá na Volkswagen i žalobu u trestního soudu. „Spojené státy uplatní proti Volkswagenu všechny vhodné kroky, aby dosáhly nápravy v případu porušování našich zákonů o čistotě ovzduší,“ citovala agentura Reuters Johna Crudena, který na ministerstvu řídí odbor životního prostředí.

Dieselgate zastavila růst prodejů VW ve Spojených státech

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoké hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen tehdy přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno 482.000 vozů s dvoulitrovými motory. Později se ukázalo, že problém se týká rovněž 85.000 vozů s třílitrovými motory.

Žalobu ministerstvo vypracovalo společně s EPA a podalo ji u soudu v Detroitu. Poté se má její projednávání přesunout do severní Kalifornie, kde se shromažďují hromadné žaloby proti Volkswagenu.

Ministerstvo spravedlnosti nyní zkoumá možnost podat na Volkswagen trestní žalobu za klamání spotřebitelů a regulačních úřadů. Trestní žaloba ale vyžaduje vyšší důkazní břemeno než civilní pře. Mluvčí americké divize Volkswagenu Jeannine Ginivanová uvedla, že automobilka zatím k žalobě žádné vyjádření nemá.

Zdražit Teslu, ulevit naftě. Dieselgate po Dánsku

Volkswagen již dříve nabídl majitelům aut, kterých se ve Spojených státech problém týká, dárkový balíček v hodnotě 1000 dolarů (zhruba 25.000 Kč) a nyní jedná o podobě masové svolávací akce. Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě.

Volkswagen už v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Škoda Auto prodala méně aut. O dieselgate do není

Newsletter