Komentář Wallera z Fedu podpořil růst amerických výnosů a dolar. Kurz zpevnil pod 1,0800 za euro. Rostoucí evropské i americké výnosy negativem pro měny regionu. Koruna ve ztrátě nad 25,30 za euro.

Spokojený Elon Musk. Tesla si dojela pro další historické prvenství

Úspěšný příběh jménem Tesla zřejmě ještě nekončí. Akcie trhají rekordy a podle tržní kapitalizace je firma dokonce už nějakou dobu jednou z největších automobilek světa před tradičními značkami, jako je Ford a General Motors. Nyní si může její šéf Elon Musk gratulovat k dalšímu dosaženému milníku – Tesla se letos poprvé dostala na prestižní žebříček „Fortune 500“. A nejen to. Tesle se navíc podařilo něco, co dosud žádná jiná americká automobilka nedokázala.

V první lize ztrátám navzdory

Seznam, který od roku 1955 každoročně vydává americký magazín Fortune, zahrnuje 500 největších amerických firem – měřeno podle obratu. Tesle vloni vzrostly tržby oproti předchozímu roku o 73 %, čímž si zajistila místo v první lize. A nejen to, díky hrubým příjmům ve výši cca sedm miliard dolarů v uplynulém roce se na aktuálním žebříčku umístila hned na 383. příčce. To, že firma stále vykazuje ztráty, přitom nehraje žádnou roli.

Tento úspěch se jí prý podařil díky převzetí společnosti SolarCity a jednak také díky značnému zvýšení prodejů vozů, zejména Modelu X. Tesla navíc zvýšila svůj odbyt na čínském trhu. Podle časopisu Fortune na Čínu připadlo v loňském roce zhruba 13 % celosvětových prodejů, které se postaraly o obrat ve výši 1,1 miliardy dolarů.

Historické prvenství

Zařazení Tesly na seznam Fortune 500 je historickým milníkem i vzhledem k tomu, že od roku 1955, kdy začal žebříček v magazínu vycházet, z něj automobilky dosud jenom vypadávaly. Z pěti automobilových společností, které se dostaly na úplně první vydání seznamu, v něm podle údajů časopisu od roku 1999 zůstaly už jen dvě, Ford a General Motors. Kromě Tesly se v tabulce žádná jiná nová automobilka dosud neobjevila.

Jak dlouho?

Na to, zda Tesla své dva konkurenty předběhne, si však budeme muset ještě asi hodně dlouho počkat. General Motors se letos umístil na osmém místě, Ford pak na desátém. Možná se však nedočkáme nikdy, řada analytiků se totiž nezdá být zrovna přesvědčena o tom, že by současný zářivý úspěch Tesly měl být trvalého rázu.

Odborníci varují: Sen o Tesle se brzy promění v noční můru

Například Brad Erickson, analytik společnosti Pacific Crest, se podle serveru Finanzen.net domnívá, že optimismus, který v současné době kolem Tesly panuje, se po nějaké době zakalí. V dubnu minulého roku sice firma oznámila, že má na Model 3, který má být jejím prvním vozem určeným pro masovou výrobu, již 373 tisíc rezervací, od té doby však žádná další čísla nezveřejnila. 

Automobilka zatím hovoří o tom, že by letos měla na trh přinést 40 až 70 tisíc vozů. Analytici ale očekávají, že to bude „pouhých“ 5 až 20 tisíc. Problémem bude dle Ericksona především stagnující poptávka po Modelu S a Modelu X. A pokud se Modelu 3 nepodaří vtrhnout na masový trh, o čemž analytik pochybuje, není aktuální cena titulu opodstatněná. Přestože tak Erickson výrazně zvýšil cílovou cenu pro Teslu na 439 dolarů a ponechal doporučení na stupni „neutrální“, titul kupovat nedoporučuje.

Tesla jako investice pro otrlé. Extrémní riziko, závratné zisky

Newsletter