Tesla (opět) ve ztrátě. Jak (ne)může pročistit rozvahu od dluhů?

Americká automobilka Tesla dnes reportovala své výsledky hospodaření za první kvartál 2017. I přesto, že si akcie firmy vizionáře Elona Muska v posledních týdnech prošly silnou rally, která vyústila v nová historická maxima, z hlediska hospodaření už to tak slavné nebylo, i když některé ukazatele se ukázaly jako slibné.

Nejznámější výrobce elektromobilů dosáhl za letošní první tři měsíce ztráty na akcii o velikosti 1,33 dolaru, očekávání pracovala se ztrátou 81 centů. Ztráty byly dle vyjádření Tesly způsobeny změnami v nehotovostních položkách rozvahy spojených s nákupem SolarCity, dále pak šlo o kurzová přecenění a úrokové výdaje. Tržby byly naopak o něco lepší, a to 2,7 miliardy dolarů. Predikce pracovala s 2,62 miliardami.

Tesle se za první kvartál podařilo vybrat 1,22 miliardy dolarů emisí akcií a konvertibilních dluhopisů, a to včetně nákladů na call opce, které zvýšily konverzní ceny vybraných dluhopisů na 655 dolarů.

Ke konci čtvrtletí pak automobilka disponovala hotovostí o velikosti 4 miliardy dolarů, což je nejvyšší číslo v historii firmy. Celkově za kvartál utratila 600 milionů dolarů. Investice se přitom budou navyšovat s tím, jak Tesla plánuje další automatizaci a rozšíření výroby. Pokud by tedy využití hotovosti stouplo například až na 1 miliardu dolarů, dodatečné zdroje vybrané emisí akcií a konvertibilních bondů by nemusely stačit, obzvláště při pokračování ztrátovosti.

Operační výdaje postupně vzrostly o 224 milionů dolarů, což je 32% nárůst oproti předchozímu čtvrtletí. Na druhou stranu, významný podíl na tomto čísle má především firma SolarCity, 64 milionů například spadalo pod neopakující se výdaje spojené právě s výrobcem solárních panelů. Zaměříme-li se pouze na segment výroby aut, operační výdaje vzrostly o 8 %.

Co se týče dodávek vozů, Tesla za první kvartál doručila 25 051 kusů, což je dle oficiálních stránek automobilky nový kvartální rekord, který je o 64 % vyšší oproti prvnímu čtvrtletí 2016. Z toho 13 450 spadalo pod Model S a 11 350 pod Model X. Za dodávky firma považuje situaci, kdy zákazník obdržel vůz, stejně tak je ukončená veškerá dokumentace ohledně této transakce.

Celkově pak Tesla za 1Q 2017 vyrobila 25 418 aut, což je rovněž nový rekord. Do konce aktuálního čtvrtletí predikce pracuje s dodávkami o velikosti 47 až 50 tisíc vozů. Do konce roku by pak automobilka mohla dodat až 100 tisíc aut Model S a Model X, uvedl později během konferenčního hovoru sám Elon Musk.

Naprostá většina pozornosti se ale soustředila na komentář k výrobě Modelu 3. Podle oficiálního vyjádření je proces ve finální fázi (probíhají prý již testovací jízdy) s tím, jak se firma blíží ke „startu“ hromadné produkce. Ta má být zahájena v červenci, přičemž v plánu je vyrobit 5 tisíc vozů za týden během roku 2017, v roce 2018 se pak toto číslo má zvýšit na 10 tisíc. Cena Modelu 3 se v základní verze bude pohybovat na 35 tisících dolarech.

Co se týče dodávek Modelu 3 ve druhé polovině roku, nebyla upřesněna žádná čísla. Ta prý budou uvedena, jakmile výroba začne. První odhady by mohly přijít už v červenci.

Firma zároveň uvedla, že očekávané letošní kapitálové výdaje by mohly k červenci, tedy k době zahájení výroby Modelu 3, dosáhnout o něco více jak 2 miliard dolarů.

Během konferenčního hovoru pak Musk prozradil, kdy začne Tesla vyrábět nové kompaktní SUV, tzv. Model Y. Tento krok by prý měl přijít do roku 2020, což je vzhledem k plánovaným „vypuštěním“ SUVéček od ostatních automobilek, jako je Audi, Volvo a Mercedes, logický krok.

Akcie po zveřejnění výsledku rostly o cca 1,7 %. O pár minut později se však propadly do ztráty bezmála -1,5 % až k 306,6 dolarům za kus.

„Investoři zůstávají i nadále hypnotizováni především CEO Tesly Elonem Muskem,“ okomentoval dění kolem automobilky ještě před vyhlášením výsledků manažer hedgeového fondu Greenlight Capital David Einhorn. „Jsme skeptičtí především ohledně toho, že bude Tesla schopná dostat na trh tolik očekávaný Model 3, a to ve slibovaném množství a při nastavených maržích, které by odpovídaly současné valuaci firmy.“

Podle Einhorna současná situace silně připomíná březen 2000 a tzv. „dot-com“ bublinu. „Tehdy byli akcioví „býci“ rovněž odmítaví vůči konvenčním valuačním metodám a mysleli si, že akcie neustále porostou. Zatím nevíme, kdy tato bublina praskne, víme však, že se tak jednou stane,“ dodal manažer.

SolarCity si nově „vybírá“, stoupl zájem o koupi panelů

První kvartál 2017 byl vůbec první, co se týče úplných výsledků SolarCity. Podle oficiálního vyjádření se firma začala mnohem více soustředit na projekty s vyšší marží a s vidinou lepších peněz. To se projevilo především v meziročním počtu „zakázek“.

Podíl klientů, kteří se rozhodli panely SolarCity zakoupit místo vypůjčení meziročně vzrostl o 31 % oproti 9 % z minulého roku. Rostla rovněž i marže a podíl na celkových tržbách Tesly.

Jak může Tesla vyčistit rozvahu?

Podle agentury Bloomberg by zhruba 3,4 miliardy dolarů dluhu (celkový dluh k 1Q 2017 činil necelých 8,2 miliardy dolarů) společnosti Tesla mohlo být konvertováno do akcií, a to prostřednictvím některých konvertibilních dluhopisů. Specifikem tohoto instrumentu je jeho možnost výměny za akcie emitenta, a to za určitých podmínek. Ty byly v případě Tesly nastaveny na dosažení ceny akcie na 360 dolarech, některé jsou však navíc podmíněny i dobou do splatnosti, která musí být do jednoho roku.

„Konverze dluhopisů by mohla pročistit rozvahu od dluhu,“ řekl pro Bloomberg James Angel, profesor financí z Georgetown University. „Tesla by tak zároveň dostala i možnost získat další finance pramenící z nového dluhu a použitelné k financování ambiciózních plánů další expanze.“

I přesto se však podle Bloombergu nejedná o krok, který by v dohledné době mohl proběhnout. I přesto, že některé konvertibilní bondy Tesly dosáhnou své maturity již během příštího toku, u ostatních je doba splatnosti až březen 2022. Žádné z těch bondů pak nejsou svolatelné, nejde tedy o dluhopisy spojené s opcí s právem emitenta k nákupu za stanovenou cenu v určitou dobu a před plánovanou splatností.

Investoři stejně tak nebudou pravděpodobně chtít provést konverzi ihned při možném dosažení ceny tituly na 360 dolarech. Spíše si budou chtít počkat na ještě vyšší hodnoty.

Newsletter