„When Lambo?“ Slangový termín, který možná někteří z vás znají z krypto komunit či různých meme stránek. Tento termín referuje na moment, kdy investor získá dostatečné množství peněz, aby si mohl dovolit koupit Lamborghini. Realita se však často liší od očekávání, a i v tomto případě tomu není jinak. Mnoho nezkušených obchodníků je často lákáno do žraločích vod s vidinou rychlého výdělku. To bohužel s profitabilním obchodováním na finančních trzích nemá nic společného.
Na českém internetu a sociálních sítích se po vlně Covidu-19 zvedlo povědomí o investování, tradingu a obecně o způsobu práce z domova. I přes mnohá pozitiva jako rozšíření finanční gramotnosti do společnosti s tím přišlo i mnoho marketingových triků, které lákají na rychlé zbohatnutím tradingem kryptoměn, opcí či jiných finančních instrumentů. Kouzelný svět obchodování z pláže pomocí mobilního telefonu je lákává myšlenka, přesto tvrdá realita je, že většina obchodníků dle statistik různých brokerů prodělává peníze.
Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (ESMA) zavedl v roce 2018 evropskou směrnici MiFID II, která požaduje pro brokerech uvádět procento svých klientů, kteří přicházejí o peníze. Tabulku můžete najít na tomto odkazu. Proč tomu tak je?
Trhy jsou konkurenční prostředí a víceméně se jedná o hru s nulovým součtem. Vyhrát tedy může pouze několik subjektů na trhu, pokud tedy bereme výhru jako zhodnocení prostředků. Chcete-li zvýšit šance, musíte trhu rozumět. Kdo jsou vaši soupeři? Kdo jsou žraloci číhající ve vodách na zatoulaného tuleně? Jakou pravděpodobnost má mladý kluk z dětského pokojíčku s Trendline strategií proti analytickým týmům velkých bank, fondů nebo jen zkušeným obchodníkům, kteří už u obrazovky proseděli tisíce hodin. Myslím, že je to všem jasné, nízkou.
Pokud bych vám nabízel svůj kurz za nemalé peníze a řekl bych vám, že máte tak 10% šanci na úspěch po několika letech a pravděpodobně proděláte ještě minimálně desetinásobek ceny za kurz, šli byste do toho? Možná ano. Zda bych vám neprokázal, že strategie je funkční a mám stabilní výsledky, šli byste do toho? Spíš ne. Mnoho lidí, kteří se rozhodnou trading zkusit, nepřemýšlí tímto způsobem a většinou se nachytají na tzv. „trading gurus“, kteří prodávají zajíce v pytli. Neodváží se jich ani zeptat na podobné otázky a slepě jim věří, protože drahé auto je jasný důkaz úspěchu nebo ne?
Nejzranitelnější jsou právě mladí lidé, kteří jsou plní elánu a mají vysoké cíle. Jejich sen je mít Lamborghini, vydělávat hodně peněz, vypadnout ze školy a tradovat z pláže. Tato myšlenka je krásná, ale jak jsem již naznačil výše, je velmi nepravděpodobná. Fotit se na Instagram s drahými auty, luxusními značkami a profity na obrazovce je laciné, ale účinné. Není vše zlato, co se třpytí, a na sociálních sítích to platí dvojnásob. I přesto, že to může vypadat, že tradingem si dotyčný vydělal na krásný sporťák, realita je většinou opačná. Obrovské skupiny s členstvím většinou financují život onoho trading guru, který jezdí točit videa z pláží, kde si užívá života plnými doušky. Pokud bych si dovolil říct něco se své zkušenosti, neznám jediného obchodníka, který stabilně obchoduje z pláže a je profitabilní. Každý profitabilní trader vám řekne, že obchodování je o disciplíně, vytrvalosti, houževnatosti a o plném soustředění. Dát emoce stranou, analyzovat data a následně se rozhodovat na základě své strategie a zkušenosti, kterou trader získal neustálým studiem a testování podobných situací. Obchodníci se běžně na finančních trzích setkávají s emocemi, jako je chamtivost, strach či nadšení. To může mít negativní dopad na jejich rozhodovací schopnosti, což často vede ke ztrátě kapitálu.
Možná jste již slyšeli, že psychologie hraje v tradingu obrovskou roli, a já s tímto názorem souhlasím. Aby obchodník minimalizoval vliv psychologie na obchodování, musí se naučit ovládat své emoce. K tomu mu mohou pomoci nějaké rutiny, obchodní plán, strategie, cíle, vypsaná rizika nebo jen určení obchodní seance každý den. Není jiný způsob, jak se naučit ovládat své emoce v tradingu, než zkušenostmi a tréninkem. Bez disciplíny a pokory v tradingu uspět prakticky nelze, a pokud se chcete vzdělávat od mentorů, hledejte takové, kteří splňují tyto podmínky.
Jestliže byste chtěli začít s tradingem, vždy se zeptejte na životnost prodávané strategie, výsledky a důkazy o profitabilitě obchodníka. Na trhu je mnoho podvodníků nebo pouze dobrých prodejců, kteří ale nejsou profitabilní obchodníci a vydělávají více na členství či kurzech. V tradingu zkratky neexistují. Není zde možnost, jak obejít trh. Není to počítačová hra, kde pomocí bugu můžete získat nekonečné množství surovin a hacknout ji. Je to nekompromisní prostředí, které je amorální a nemá žádné slitování. Miliony lidí neustále analyzují trh a snaží se vás předběhnout a obrat vás o vaše těžce vydělané peníze. Dobře si rozmyslete, komu je věnujete za to, abyste získali více zkušeností a mohlo vás to posunout ve vaší obchodní cestě blíže vaším snům a cílům.
Zdroj: Bloomberg, Reuters, Financial Times
Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.