Volkswagen začíná boj o desítky miliard dolarů a akcie znovu padají

Akcie německé automobilky Volkswagen dnes znovu klesají až o více jak šest procent na šestitýdenní minimum. Americká vláda podala v pondělí na společnost civilní žalobu, která by Volskwagen teoreticky mohla přijít až na 48 miliard dolarů (oprava agentury Reuters). Skutečný postih však bude podle minulých zkušeností jen zlomkem této sumy.

Federální ministerstvo spravedlnosti podalo na firmu žalobu o čtyřech bodech kvůli tomu, že instalovala do téměř 600.000 svých naftových vozů zařízení, které umožňovalo skrývat při testech emisí vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. „Oznámení je připomínkou toho, že VW má stále nevyřešený problém s emisemi,“ uvedli analytici banky Goldman Sachs a zachovali vůči akciím firmy doporučení „prodávat“.

Kurz akcií firmy je nyní asi 20 procent pod úrovní z poloviny září, kdy skandál s emisemi vypukl. Díky prosincovému oživení je ale zhruba 30 procent nad svým minimem z počátku října.

 

Zveřejnil(a) Roklen24 dne 4. leden 2016

 

Reuters dospěl k výpočtu maximální sankce tím, že nejvyšší možnou pokutu 37.500 dolarů za jeden vadný vůz vynásobil čtyřmi body žaloby a pak celkovým počtem vozů, u nichž se zjistily manipulace. Původní odhad 18 miliard dolarů počítal pouze s jedním bodem žaloby a s menším počtem vozů. Volkswagen v září přiznal, že v USA je nelegálním zařízením vybaveno 482.000 vozů s dvoulitrovými motory, později se ukázalo, že problém se týká dalších 85.000 aut s třílitrovými motory.

Šéf VW chce výrazné omezení odměn nejvyššímu vedení

Podle analytiků ale bude skutečná pokuta mnohem nižší. Americké úřady například japonskou Toyotu zažalovaly za znečištění ovzduší počátkem století až o 58 miliard dolarů, obě strany se ale nakonec dohodly na urovnání, které firmu stálo pouhých 34 milionů dolarů. Mnohem hlubší dopad by na Volkswagen mohlo mít omezení přístupu jeho vozů na rozsáhlý americký trh, uvádějí analytici.

Ministerstvo zároveň nevyloučilo, že podá na Volkswagen i žalobu u trestního soudu za klamání spotřebitelů a regulačních úřadů. Trestní žaloba ale vyžaduje vyšší důkazní břemeno než civilní pře, protože u civilního soudu vláda nemusí dokazovat, že Volkswagen klamal záměrně. Podle analytiků automobilka proti civilní žalobě nemá moc šancí.

Volkswagen už v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

VW v USA chystá program pro nároky spojené s emisní aférou

 

Newsletter