Evropské akcie padají, futures amerických rostou. Výnosy rostou na obou stranách Atlanitku, Dolar po krátkém zpevnění k 1,600 za euro obrátil do ztráty. Koruna v zisku pod 25,30 za euro.

Volkswagen zažalují desítky fondů a tisíce investorů o miliardy

Desítky velkých akcionářů ze Spojených států a Velké Británie podají na německou automobilku Volkswagen hromadnou žalobu za propad hodnoty akcií firmy v důsledku skandálu s manipulací emisí. Institucionální investoři budou požadovat odškodnění v řádu stamilionů eur, tedy miliard korun. Sdělila to dnes německá právnická společnost Nieding + Barth, která tyto žaloby shromažďuje.

Nieding + Barth hodlá tento týden podat na Volkswagen u soudu v dolnosaském Braunschweigu žalobu za 66 investičních fondů a dalších velkých investorů. Firma navíc shromažďuje žaloby od tisíců drobných investorů. „Domníváme se, že jsme v Německu největší platformou pro žaloby proti Volkswagenu,“ uvedl podle agentury Reuters společník firmy Klaus Nieding.

Volkswagen strhl skandál Dieselgate do hluboké ztráty

Akcie Volkswagenu se od zářijového propuknutí skandálu propadly o zhruba 30 procent, což představuje asi 22 miliard eur (595 miliard Kč) ztracené hodnoty. Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s měřením emisí. Skandál se týká i 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Volkswagen od podzimu čelí vyšetřování v řadě zemí a připravuje se na něj řada soukromých žalob. Tento měsíc na skupinu podalo civilní žalobu za porušování zákona o čistotě ovzduší americké ministerstvo spravedlnosti, které může po firmě vymáhat teoreticky desítky miliard dolarů.

Nieding + Barth hodlá argumentovat tím, že Volkswagen o překračování emisních norem u svých naftových aut věděl dlouho předtím, než to oznámil. K podání žaloby za velké investory se chystá i společnost Bentham Europe, žalobu za drobné investory už v říjnu podal německý právník Andreas Tilp.

Zdražit Teslu, ulevit naftě. Dieselgate po Dánsku

Dieselgate: Volkswagen podváděl v Evropě, BMW neplní normy?

Newsletter