Andrea Lauren: Ze zákazníků už se na Fundliftu stávají investoři

Pouhý jeden celý den poté, co skupina Roklen spustila Fundlift, první platformu pro investiční crowdfunding v Česku, vložili lidé do fast casual řetězce s mexickou kuchyní Burrito Loco přes 700 tisíc korun – čtvrtinu ze tří milionů, které chce Burrito Loco na Fundliftu získat na svůj další růst. „Několik z investorů, kteří dosud investovali velké částky, jsou zákazníci Burrita. Lidé, kteří znají a milují jídlo, které firma prodává. I v to věříme, ze zákazníků se stanou investoři,“ říká CEO projektu Fundlift a výkonná ředitelka skupiny Roklen Andrea Lauren.

R24: Andreo, jaké máte dojmy z prvních reakcí investorů po spuštění Fundliftu?

Super, reakce investorů předčila naše očekávání. Od spuštění Fundliftu 31. května registrujeme opravdu obrovský zájem investorů, jejich registrace procesujeme kontinuálně, i přes noc. Odezva od investorů je báječná. Komunikujeme s nimi přímo, cení si kvality materiálů o obou emitentech a jsou shovívaví k dětským nemocem platformy www.fundlift.cz v prvních momentech po jejím ostrém spuštění. Za to děkujeme.

Dle ohlasů, které máme, se investorům moc líbí, že jsme na rozjezd vybrali firmy, které nejsou z oblasti internetových startupů a je jasně vidět, že Fundlift je opravdu pro projekty ze všech oblastí výroby a služeb. Důležité je, aby ta firma měla nějaký skutečně unikátní, inovativní produkt nebo službu, kterou se odlišuje, aby byla růstová a hledala financování na svou expanzi. To je u Burrito Loco i u EnLog pravdou.

R24: Připomeňte krátce podstatu prvních dvou projektů.

Burrito Loco investorů Glena Spickera, Scotta Kellyho a Pavla Matouška je jedním z nejrychleji expandujících řetězců s občerstvením v hlavním městě. Jejich koncept fast casual kvalitního mexického jídla vychází ze současných světových trendů, kde zákazníci požadují vždy jídlo připravené z čerstvých a kvalitních surovin, které si mohou sami sestavit. Burrito chce díky rostoucímu zájmu především českých zákazníků do konce roku 2016 rozšířit stávajících 6 pražských restaurací o další 3 nové pobočky. Na to chce získat část peněz na Fundliftu.

EnLog absolventa VUT v Brně Radima Malinowského vyhrál prestižní cenu akcelerátoru Green Light 2016. EnLog vyvíjí pro firmy, které provozují průmyslové a administrativní objekty v celé České republice, unikátní zařízení sloužící k optimalizaci provozu osvětlení. Systém se skládá z hardware a software vytvořeného týmem EnLog, který následně navrhuje řešení vedoucí k významným úsporám elektrické energie v objektech. Peníze na Fundliftu poptává na další rozvoj komerčních aktivit v Česku. Detaily projektů, specifikace a termíny úpisů jsou dostupné na www.fundlift.cz a mohu jen ráda zopakovat, že investoři si pochvalují kvalitu a rozsah materiálů o obou firmách.

R24: Burrito Loco už získalo přes 700 tisíc korun, EnLog má zatím nižší desítky tisíc (2. 6. ve 13:00), úpis poběží ještě dva a tři měsíce. Máte ohlasy ze strany projektů?

Několik z investorů, kteří dosud investovali velké částky, jsou například zákazníci Burrita. Lidé, kteří znají a milují jídlo, které firma prodává. A to je přesně to, v co věříme. Že se ze zákazníků stanou investoři. Protože mají na ten produkt už teď vazbu, sami mu věří. A kromě toho dostávají ještě opravdu atraktivní finanční výnos. 8 procent na Burritu, 10 procent na EnLogu. Věřím, že to uvidíme i u dalších projektů.

Od vlastníků Burrito Loco jsme již dostali velmi pozitivní zpětnou vazbu. Jednak si moc pochvalují spolupráci na přípravě jejich emise – byla to přece jen odvaha, jít první na platformu, která je zatím prázdná, a věřit nám, že víme, co děláme. Jednak jsou velmi příjemně překvapeni první reakcí investorů, a také reakcí zákazníků na pobočkách, kde se kampaň také propaguje. Zakladatel EnLog je také velmi spokojený, přestože se jeho kampaň upisuje pomaleji. Poděkoval nám již za dobře odvedenou práci i za to, že jsme jej na zahajovací party večer před spuštěním propojili s několika profesionálními investory, kteří se v rámci kampaně na EnLog dívají, a které by jinak nikdy nedokázal oslovit.

Fundlift ale není jen o nich. Na Burrito Loco je už řada drobnějších investorů, kteří investovali již od tisíce korun, a pár větších, kteří dali mezi padesáti a sto tisíci korun. Na EnLogu jsou v tuto chvíli investice v jednotkách tisíc korun. U EnLogu je kromě úročení možnost výrazně vyššího výnosu v případě, že by se v budoucnu konvertibilní investiční certifikáty směnily na podíly ve firmě.

R24: V samotném začátku se platforma Fundlift nevyhnula technickým potížím. Co bylo důvodem?

Obrovský zájem investorů, tedy obrovský provoz na platformě. Dětské nemoci se na startu nevyhnou snad žádné webovce a my moc děkujeme investorům, se kterými nepřetržitě komunikujeme, za pochopení, ale také aktivní roli a podporu. I díky ohlasům a námětům od nich obratem zlepšujeme rozhraní a přidáváme další vylepšení.  Naplno pracují naši IT experti a na registracích kolegové z Customer Care a Back Office. A já děkuji všem za obětavou práci a maximální nasazení!

R24: Jak běží registrace na platformu a podpora?

Snad žádná otázka, která přichází na naše Customer Care, není opakovaná a to nám dává cennou vazbu, informace a náměty. Naši lidé pracují kontinuálně na odpovědích, budují Q&A.

Pokud jde o registrace, protože se jedná o investování, musí investoři projít regulatorním procesem podle zákona o praní špinavých peněz. Při registraci otevíráme všem investorům majetkové účty u Roklen jako obchodníka s cennými papíry a ty pak mohou velmi rychle a pružně používat pro všechny další investice.

R24: Kdy uvidíme na Fundliftu další projekty?

Pravděpodobně v polovině června vystavíme na Fundlift.cz minimálně dva další zajímavé projekty, které budou objemem financování ještě větší. Budou úplně jiné než první dva – z jiných sektorů a v jiném stadiu růstu, ale rovněž obrovsky zajímavé.

Newsletter