Diamantový apetit loni narostl, hladoví byli hlavně Američané

Zájem o nezpracované diamanty loni výrazně vzrostl. Společnost Alrosa oznámila čtvrtinový meziroční růst tržeb a konkurenčnímu De Beers podle výpočtů Rapaport News, vydavatele uznávaných diamantových ceníků, tržby vzrostly o více než třetinu. Růst hlásí i světový trh s klenoty. Obyvatelé USA v roce 2016 utratili za šperky 71,44 miliardy dolarů. To je o 4,8 procenta než v předchozím roce. Údaje zveřejnil Úřad pro ekonomické analýzy amerického ministerstva obchodu.

Lednové naskladňování nezpracovaných diamantů

Výrazně vyšší zájem o nezpracované diamanty byl i letos v lednu. Ruská těžařská společnost Alrosa, která je označována jako největší světový producent nezpracovaných diamantů měřeno karáty, během tohoto měsíce prodala diamanty v hodnotě 365 milionů dolarů (započteno i 7,3 milionu dolarů za leštěné kameny), což je o 60 procent více než před rokem.

Za úspěšnými lednovými prodeji stojí podle klenotníka Alojze Ryšavého, který s diamanty na světových burzách obchoduje již 20 let, dva důvody. „Hlavním důvodem je, že indický brusičský průmysl se vypořádal s problematickou měnovou reformou rychleji, než se očekávalo. K Indii v poslední době směřovala pozornost celého světového diamantového průmyslu, protože se zde brousí a leští zhruba 80 % všech nově vytěžených diamantů. Druhým důvodem pozitivních prodejů je to, že právě leden bývá tradičně obdobím, kdy brusiči naskladňují větší objemy nezpracovaných diamantů,“ dodal Ryšavý.

Nejvíce šperků skoupí Američani

Spojené státy disponují největším světovým trhem s klenoty. Podle Bruce Cleavera, ředitele těžařské společnosti De Beers, která je největším světovým producentem diamantů měřeno jejich hodnotou, zde své zákazníky najde 45 procent všech prodaných diamantových šperků na světě.

„Spojené státy budou dominovat světové poptávce i během nadcházejících let. V americké kultuře je hluboce zakořeněno, že ten, kdo je úspěšný, se tuto skutečnost nebojí veřejně ukázat. A s tím jsou pochopitelně spjaty i prodeje šperků. Pokud Američani něčím ovlivnili český trh s klenoty, tak určitě pořizováním investičních šperků. Jejich prodeje v Česku výrazně rostou,“ dodává Ryšavý. ALO diamonds na americkém trhu působí. Jeden butik má v Miami a druhý v Houstonu,“ říká Alojz Ryšavý.

Newsletter